Tiedote 11.3.2022. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on vaikuttanut monella tasolla myös suomalaisten elämään.

Julkaistu

TIEDOTE 11.3.2022

Lemin kunta

Lemin osalta tilanne on hyvin rauhallinen ja kaikki palvelut jatkuvat täysin normaalisti.
Kunta on käynnistänyt kriisin aiheuttamiin toimenpiteisiin varautumisen.
Seuraamme tilannetta aktiivisesti ja tiedotamme tarvittaessa, mikäli tilanne aiheuttaa toimenpiteitä paikallisesti.

Ukrainalaisten pakolaisten hätämajoitusta koordinoi ensisijaisesti maahanmuuttovirasto Migri. Suositus on, että pakolaiset rekisteröityisivät ensin vastaanottokeskuksiin, jolloin he pääsevät myös valtion tukijärjestelmän piiriin. Tämän jälkeen heidät voidaan ohjata eteenpäin.

Maahanmuuttovirasto on julkaissut ohjeet tilapäisen suojelun hakemisesta.

Jos olet järjestämässä itse kuljetuksia tai tilapäistä kriisimajoitusta, niin pyydämme ilmoittamaan tulijoista Migrille, Joutsenon vastaanottokeskukseen
joutsenon.vastaanottokeskus@migri.fi
antti.jappinen@migri.fi

Lahjoitukset kriisin uhreille kannattaa tehdä isoille, tunnetuille avustusjärjestöille, kuten
SPR:lle, Unicefille tai Kirkon Ulkomaanavulle.

Kuka tahansa voi tuntea tapahtumista huolta ja ahdistusta

Muuttunut maailmantilanne voi aiheuttaa ihmisille erilaisia reaktioita, ajatuksia ja tunteita. Toiset reagoivat samassa tilanteessa voimakkaammin, toiset lievemmin. Reagointi on yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet tekijät.

Lapset ja nuoret tarvitsevat tukea

Myös lapset reagoivat järkyttäviin tapahtumiin ja uutisointiin, vaikka lasten reaktiot saattavat joskus ilmetä eri tavoin kuin aikuisilla. Lapsi saattaa kuulla tapahtumista leikeissä, päivähoidossa ja koulussa, vaikka niistä ei kotona puhuttaisikaan.

Lemin varhaiskasvatuksessa ja kouluissa tapahtumia käsitellään ja lasten sekä nuorten kanssa keskustellaan opetushallituksen ajantasaisen ohjeistuksen mukaisesti.

Vanhemmat ja huoltajat kohtaavat tilanteita, joissa huoli ja uhka tilanteesta ja tulevaisuudesta tulee esiin. Lasten kanssa kannattaa puhua maailmalla tapahtuvista kriisitilanteista. Mitä nuoremmasta lapsesta on kyse, sitä enemmän häntä tulisi suojella kriisiuutisilta.

Lapsen ja nuoren tulisi saada kertoa rauhassa omista kokemuksistaan, ajatuksistaan ja tuntemuksistaan. Lapsi ei välttämättä omaa sanastoa asioiden kuvaamiseen. Säilytä rauhallinen ja toiveikas läsnäolo, vaikka lapsi reagoisi voimakkaastikin ja anna tilaa myös kielteisille tuntemuksille. Kielteiset tuntemukset saattavat tulla esiin esimerkiksi lapsen leikeissä. Vinkkejä lapsen kanssa keskusteluun ja lapsen kokemaan huoleen löytyy mm. Mannerheimin lastensuojeluliiton (MLL) sivuilta, www.mll.fi

Keskusteluapua on saatavilla sekä Eksoten toimijoiden, että mm. eri järjestöjen kautta. Omaa mieltä askarruttavia asioita sekä pohdintoja voi avata myös oman lähipiirin kanssa. Keskustella voi työkavereiden, perheenjäsenten ja ystävien kanssa.

Keskustelu ei muuta maailman tilannetta, mutta se voi antaa keinoja, millä helpottaa omaa oloa.

Mistä apua?

Keskusteluapua löytyy paikallisesti Eksoten palveluiden kautta sekä muiden paikallisten sekä valtakunnallisten organisaatioiden kautta. Keskusteluapua on mahdollista varata sekä kasvotusten tapahtuvaan keskusteluun, että puhelinaikaa ja lisäksi on etäyhteysmahdollisuuksia videoyhteyksin. Apua tarjoavat esimerkiksi kriisikeskukset, seurakunnat ja esimerkiksi Mieli ry:n Kriisipuhelin.

Eksoten palveluja:

Mielenterveys- ja päihdepäivystys 24/7, puh. 05 352 4610
Sosiaali- ja kriisipäivystys 24/7, puh. 040 651 1828
Lasten ja nuorten talot, puh. 05 352 2360
Opiskeluhuollon palvelut (koulukuraattori-, terveydenhoitaja- ja psykologipalvelut)
Aikuisten keskukset, puh. 05 352 5926
Iso apu -palvelukeskukset, puh. 05 352 2370
Saimaan kriisikeskus antaa keskusteluapua kasvokkain ja etäyhteyksin. Puh.05 453 0020 ma-to klo 11.00–13.00. Muuna aikana voit jättää vastaajaan soittopyynnön, niin sinuun ollaan yhteydessä mahdollisimman pian palveluaikojen puitteissa. Vaihtoehtoisesti voi jättää viestin WhatsAppissa numeroon 050 543 2567 tai voi ottaa yhteyttä myös sähköpostilla: toimisto(at)mieliek.fi
Kirkon keskusteluapu evl.fi/kirkonkeskusteluapu
Palveleva puhelin: 0400 221 180, joka päivä klo 18–24.
Chat ma-pe klo 12–20:
Palveleva nettikirje: https://evl.fi/kirkonkeskusteluapu/netti
Palveleva kirje, PL 210, 00131 Helsinki.
Mieli ry:n Kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.
Nuorille suunnattu Sekasin-chat on auki joka päivä: ma-pe klo 9–24, la-su klo 15–24.
Aikuisille suunnattu Tukinetin Solmussa-chat auki ma-to klo 15–19.

Piditkö uutisesta? Jaa se kaverille!